„Gandirea chineza pare in intregime guvernata de ideile reunite ale ordinii, totalitatii si ritmului”, spune Marcel Granet sintetizand astfel viziunea asupra lumii exprimata de daoism si imprimata asupra gandirii chineze.
Daoismul, una dintre „cele trei invataturi” din traditia chineza (alaturi de buddhism si confucianism), sa format treptat, printrun lent proces de gestatie constand din integrarea progresiva a diferitelor curente stravechi. De aceea nu i se pot stabili precis inceputurile. Mai mult, acumularea de elemente din mediul inconjurator a continuat neincetat. Daca adaugam si faptul ca dea lungul intregii sale istorii, revelatii noi sau impulsuri noi au venit sal imbogateasca continuu, vom intelege in ce masura daoismul este o religie deschisa, in continuu progres si evolutie s
„Gandirea chineza pare in intregime guvernata de ideile reunite ale ordinii, totalitatii si ritmului”, spune Marcel Granet sintetizand astfel viziunea asupra lumii exprimata de daoism si imprimata asupra gandirii chineze.
Daoismul, una dintre „cele trei invataturi” din traditia chineza (alaturi de buddhism si confucianism), sa format treptat, printrun lent proces de gestatie constand din integrarea progresiva a diferitelor curente stravechi. De aceea nu i se pot stabili precis inceputurile. Mai mult, acumularea de elemente din mediul inconjurator a continuat neincetat. Daca adaugam si faptul ca dea lungul intregii sale istorii, revelatii noi sau impulsuri noi au venit sal imbogateasca continuu, vom intelege in ce masura daoismul este o religie deschisa, in continuu progres si evolutie si cat este de greu nu numai sa i se dateze aparitia, ci si sa i se delimiteze contururile.
Prin urmare, putem aprecia pe drept cuvant ca „daoismul nu a fost niciodata o religie unificata, ci a fost in mod constant o combinatie de invataturi fondate pe revelatii originale diverse, ca el nu a putut fi surprins decat in manifestarile sale concrete si ca a vorbi despre un daoism ca despre un tot este lipsit de sens”.
Referindu-se la dao, filosoful Huai Nan Zi spunea:
„Ce este dao? El este acela care sustine Cerul si acopera Pamantul; el n-are nici granite nici limite; inaltimea lui nu poate fi masurata, nici profunzimea lui cercetata; el infasoara Universul cu imbratisarea sa si face sa fie vazut ceea ce in sine este lipsit de forma. El cuprinde tot ce este cuprins intre cele patru puncte cardinale; el contine yin si yang; el tine laolalta Universul si Erele, si tot el da lumina Celor Trei Luminatori. El este atat de subtire si de subtil incat patrunde peste tot asa cum apa imbiba mlastina”.
Calea nestiutului Dao este o culegere de texte metafizice ale daoismului clasic.
Cuprins
INTRODUCERE.. 7
Cartea despre Cale si Virtutea ei (Dao de Jing). 27
Cartea despre Armonia Intunericului (Yin fu Jing) 79
Cartea Marelui Suflu (Tai xi Jing). 105
Cartea sunetelor inimii (Xin yin Jing). 115
Clasicul Puritatii (J'ing jing Jing). 127
Istoria Marii Lumini (Da guangyao shi). 143
Cartea schimbarii moravurilor (Su Shu). 195
Cartea recompenselor (Gan ying bian)