În fata unei asemenea Istorii a crestinismului, cititorul îsi va pune câteva întrebari. Pe unele dintre acestea le vom banui, încercând sa oferim raspunsuri, iar pe altele le vom propune, dându-i posibilitatea cititorului curios sa caute mai multe raspunsuri. Orice aventura a cautarii presupune, în mod firesc, si gestul triumfator al aflarii unor raspunsuri poliforme. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, înca de la început, trebuie facuta o precizare deosebit de importanta.
Istoria crestinismului, opera a unui colectiv de cercetatori prestigiosi, este o lucrare de referinta, un fundament esential ce prezinta, de multe ori fara a intra în detalii, marile teme ale istoriei religiei monoteiste întemeiate de Iisus Hristos. Pornind de la aceasta premisa, de la pistele de cercetare oferite, orice lector motivat va c
În fata unei asemenea Istorii a crestinismului, cititorul îsi va pune câteva întrebari. Pe unele dintre acestea le vom banui, încercând sa oferim raspunsuri, iar pe altele le vom propune, dându-i posibilitatea cititorului curios sa caute mai multe raspunsuri. Orice aventura a cautarii presupune, în mod firesc, si gestul triumfator al aflarii unor raspunsuri poliforme. Aceasta, cu atât mai mult cu cât, înca de la început, trebuie facuta o precizare deosebit de importanta.
Istoria crestinismului, opera a unui colectiv de cercetatori prestigiosi, este o lucrare de referinta, un fundament esential ce prezinta, de multe ori fara a intra în detalii, marile teme ale istoriei religiei monoteiste întemeiate de Iisus Hristos. Pornind de la aceasta premisa, de la pistele de cercetare oferite, orice lector motivat va cauta sa lumineze multe dintre chestiunile pe care autorii încearca sa le descifreze, cu mijloacele unei lucrari de o asemenea anvergura.
Apoi, lucrarea se vrea o prezentare a istoriei crestine, în diacronie, care se cere a fi continuata. Este sigur ca multi dintre cei care vor face apel la aceasta opera; vor gai lucruri noi, sau, cel putin, prezentate într-o noua maniera. Aceasta deoarece, în mod evident, autorii, cercetatori si cadre universitare la institutii de prestigiu, recurg la o prespectiva obiectiva. De multe ori, aceasta pare ca îndeparteaza misterul, partea de taina a crestinismului, ceea ce constituie însasi esenta crestinismului, dintr-un punct de vedere. Pe de alta parte însa, obiectivitatea trebuie privita si ca o invitate la propria stare interogativa a crestinului, în primul rând. Ca sa-l cunoastem mai bine pe Celalalt trebuie sa ne cunoastem la rece, mai bine, pe noi însine. Acesta este si marele pariu al societatii contemporane careia Istoria i se adreseaza: îl cunoastem pe Celalalt, pornind de la cunoasterea propriei noastre culturi si civilizatii, fundamentata pe doua mii de ani de crestinism.