Sub acest titlu generic – care defineste insasi esenta Zen-ului asa cum a fost inteles de Maestrul Dogen – sunt reunite mai mult texte de o importanta capitala in evolutia ulterioara a ceea ce avea sa fie cunoscut sub numele de Scoala Soto-Zen. Cand Dogen s a intors in Japonia dupa calatoria intreprinsa in China, primul lucru pe care l-a scris a fost Fukanzazengi („Instructiuni generale cu privire la practica Zen), un mic tratat care rezuma principiile de baza ale zazenului. Shobogenzo, („Comoara invataturii adevarate”), redactat in nouazeci si cinci de capitole, contine cea mai mare parte a invataturii sale, fiind considerata cea mai importanta scriere din istoria zenului.
Adevarat ghid al scolii Soto, Shobogenzo expune nu numai spiritul legii si al practicii zen, ci si regulile vietii monastice
Sub acest titlu generic – care defineste insasi esenta Zen-ului asa cum a fost inteles de Maestrul Dogen – sunt reunite mai mult texte de o importanta capitala in evolutia ulterioara a ceea ce avea sa fie cunoscut sub numele de Scoala Soto-Zen. Cand Dogen s a intors in Japonia dupa calatoria intreprinsa in China, primul lucru pe care l-a scris a fost Fukanzazengi („Instructiuni generale cu privire la practica Zen), un mic tratat care rezuma principiile de baza ale zazenului. Shobogenzo, („Comoara invataturii adevarate”), redactat in nouazeci si cinci de capitole, contine cea mai mare parte a invataturii sale, fiind considerata cea mai importanta scriere din istoria zenului.
Adevarat ghid al scolii Soto, Shobogenzo expune nu numai spiritul legii si al practicii zen, ci si regulile vietii monastice. Poemele lui Dogen, de o rara delicatete si profunzime, sunt grupate in culegerea Sansho Doei. Zenul lui Dogen este eminamente unul de ordin practic. Tema principala care decurge din intreaga sa opera este necesitatea unei serioase si permanente practici Zen in orice timp si in orice loc.
Odata cu Dogen, zenul Soto cunoaste o mare inflorire, fiind la ora actuala cea mai importanta dintre scolile Zen din Japonia (sapte milioane de practicanti in timp ce scoala Rinzai numara numai trei milioane de adepti). Venirea in Occident, in anul 1967, a lui Taisen Deshimaru, succesor in linie directa al Maestrului Dogen, face ca majoritatea practicantilor Zen din Europa, inclusiv din Romania, sa continue traditia „Zenului lui Dogen”.