E un tipic roman "fin de siecle". Este vorba despre dragostea doctorului cvadragenar, Emil Dobrescu, pentru Adela, o femeie cu douăzeci de ani mai tânără, măritată şi divorţată. Cu toate că Adela manifesta pentru Emil simpatie, acesta delicat si fin, nu crede in posibilitatea unei uniuni. Emil Codrescu e din familia asa-numiţilor, după o nuvela de Turgheniev, "oameni de prisos". Avem de-a face cu exemplare dotate cu mari calităţi, dar care, apăsate de condiţii vitrege, practică o filozofie biologică deprimantă, fixând o limită arbitrară vieţii, în neconcordanţa cu vitalitatea rasei umane, acolo unde raporturile umane s-au ameliorat. În ciuda aparenţelor, Emil Copdrescu nu e un erou excepţional, nu se deoseb
E un tipic roman "fin de siecle". Este vorba despre dragostea doctorului cvadragenar, Emil Dobrescu, pentru Adela, o femeie cu douăzeci de ani mai tânără, măritată şi divorţată. Cu toate că Adela manifesta pentru Emil simpatie, acesta delicat si fin, nu crede in posibilitatea unei uniuni. Emil Codrescu e din familia asa-numiţilor, după o nuvela de Turgheniev, "oameni de prisos". Avem de-a face cu exemplare dotate cu mari calităţi, dar care, apăsate de condiţii vitrege, practică o filozofie biologică deprimantă, fixând o limită arbitrară vieţii, în neconcordanţa cu vitalitatea rasei umane, acolo unde raporturile umane s-au ameliorat. În ciuda aparenţelor, Emil Copdrescu nu e un erou excepţional, nu se deosebeşte de confraţii săi de epocă, Vasile Dan, din romanul lui Vlahuţă, Dinu Milian, din romanul lui N. Petraşcu, intelectuali atinşi de eşec. Din punct de vedere moral, el are totuşi o concepţie superioară, înţelegând dragostea ca idee. Sub raport artistic, romanul de analiză al lui Ibrăileanu e o capodoperă.