Lucrarea intitulat? „Fizica – de la concept la teorie”, autor domnul profesor Gabriel Florian – doctor în ?tiin?ele Educa?iei, reprezint? un valoros material didactic, deosebit de util profesorilor din înv???mântul preuniversitar. Cartea se adreseaz? în mod special celor care predau discipline din aria curricular? „?tiin?e”, dar, prin informa?iile bogate, prin studiile de natur? teoretic? legate de cunoa?terea ?tiin?ific? în general sau de proiectarea ?i planificarea activit??ilor didactice, ea poate s? fie deosebit de util? tuturor celor care sunt preocupa?i de realizarea unui înv???mânt la standarde de calitate ridicate.
Autorul a reu?it s? sistematizeze într-un mod fericit principalele concepte ?i no?iuni fundamentale, implicate de construc?ia axiomatic? a Fizicii ca ?tiin?? fundamental? a
Lucrarea intitulat? „Fizica – de la concept la teorie”, autor domnul profesor Gabriel Florian – doctor în ?tiin?ele Educa?iei, reprezint? un valoros material didactic, deosebit de util profesorilor din înv???mântul preuniversitar. Cartea se adreseaz? în mod special celor care predau discipline din aria curricular? „?tiin?e”, dar, prin informa?iile bogate, prin studiile de natur? teoretic? legate de cunoa?terea ?tiin?ific? în general sau de proiectarea ?i planificarea activit??ilor didactice, ea poate s? fie deosebit de util? tuturor celor care sunt preocupa?i de realizarea unui înv???mânt la standarde de calitate ridicate.
Autorul a reu?it s? sistematizeze într-un mod fericit principalele concepte ?i no?iuni fundamentale, implicate de construc?ia axiomatic? a Fizicii ca ?tiin?? fundamental? a naturii. În plus, au fost prezentate principalele probleme de natur? metodic? pe care predarea temelor respective le-ar impune, în mod particular, la predarea lor unor elevi din diferite cicluri de înv???mânt preuniversitar.
Lucrarea este conceput? sub forma a trei capitole mari. Primul capitol are un caracter preponderent monografic, autorul prezentând conceptele ?i principiile fundamentale care stau la baza studiului teoretic al fizicii: simetrie, invarian??, lege de conservare. Sunt prezentate succint probleme de mare actualitate, precum teoriile marii unific?ri. În cel de al II-lea capitol sunt abordate câteva aspecte concrete legate de construc?ia axiomatic? a unor teorii din fizic?: mecanic?, termodinamic? ?i electromagnetism. Sunt de asemenea discutate aspecte paradigmatice care apar în raporturile dintre diferite teorii fizice. Capitolul al III-lea se concentreaz? asupra unor probleme actuale în predarea Fizicii dintr-o perspectiv? interdisciplinar?. Se subliniaz? necesitatea unei abord?ri flexibile din partea profesorului, a unei dezvolt?ri accentuate a gândirii creative a elevilor.
În ansamblul s?u cartea ofer? o abordare nou?, deosebit de interesant? a problematicilor moderne din “?tiin?a” Fizic? ?i din „disciplina ?colar?” Fizic?. Aceast? perspectiv? dual?, uneori dificil de realizat, genereaz? probleme epistemologice ?i paradigme care trebuie dep??ite. Cartea este deosebit? ?i din perspectiva modului de elaborare, a acurate?ei ?tiin?ifice ?i a unei apari?ii grafice deosebite.
Prof.univ.dr. Radu Constantinescu
Decan, Facultatea de Fizic?, Universitatea din Craiova