Merleau-Ponty s-a născut în 1908 la Rochefort-sur-mer. Familiarizat de Sartre cu filosofia lui Husserl. Dacă iniţial Husserl se intreba asupra eului, iar Heidegger purta întrebarea privitoare la fiinţă, Maurice Merleau-Ponty doreşte să ne înveţe să vedem lumea din nou, pentru acesta trebuie să comunicăm cu lumea. ( Eul dansează cu lumea, cum spune cu măreţie Hegel). Filosofia clasică fiind o reflecţie a conştiinţei asupra lumii ne priveză de acestă resursă (lumea este obiect şi nu partener). Lumea fenomenologică nu este existenţă pură, ci sensul care transpare la intersectarea experienţelor propriilor mele experienţe şi al intersectarea experienţelor mele cu ale celuilat, prin Ã
Merleau-Ponty s-a născut în 1908 la Rochefort-sur-mer. Familiarizat de Sartre cu filosofia lui Husserl. Dacă iniţial Husserl se intreba asupra eului, iar Heidegger purta întrebarea privitoare la fiinţă, Maurice Merleau-Ponty doreşte să ne înveţe să vedem lumea din nou, pentru acesta trebuie să comunicăm cu lumea. ( Eul dansează cu lumea, cum spune cu măreţie Hegel). Filosofia clasică fiind o reflecţie a conştiinţei asupra lumii ne priveză de acestă resursă (lumea este obiect şi nu partener). Lumea fenomenologică nu este existenţă pură, ci sensul care transpare la intersectarea experienţelor propriilor mele experienţe şi al intersectarea experienţelor mele cu ale celuilat, prin întrepătrunderea unora cu celelalte. Lumea fenomenologică nu este explicitarea unei existeţe prealabile, ci întemeierea existeţei; filosofia nu este reflexul unui adevar prealabil, ci, asemeni artei , este realizarea unui adevăr. Adevărata filosofie insemnă să învăţăm să vedem lumea din nou. ....................
O conştiinţă pentru care lumea „vine de la sine“, care o găseşte „gata facută“, prezentă pînă şi în interiorul ei, nu îşi alege în mod absolut nici fiinţa, nici modul de a fi. ........ deci nu există niciodată determinism, nici alegere absolută, nu sînt niciodată lucru, nici conştiinţă pură. ....... Sintem adevăraţi de la un capat la altul şi prin simplul fapt că sintem-spre-lume şi nu numai în lume. .... într-o oarecare măsură orice conştiinţă este conştiinţă preceptivă. Nu putem epuiza într-o prezentare, fără a o diminua măreţia şi profunzimea aceste opere, de aceea pentru o parţială edificare a conţinutului operei lui Merleau Ponty prezentăm mai jos cuprinsul:
CUPRINS
Prejudecăţile clasice şi întoarcerea la lume
I „Senzaţia“
II „Asocierea“ şi „proiectarea amintirilor“
III „Atenţia“ şi Judecata
IV Câmpul fenomenal
Corpul
I Corpul ca obiect şi fiziologia mecanicistă
II Experienţa corpului şi psihologia clasică
III Spaţialitatea corpului propriu şi psihologia clasică
IV Sinteza corpului propriu
V Corpul ca fiinţă sexuală
VI Corpul ca expresie şi vorbirea
Teoria corpului este deja o teorie a percepţiei
I Capacitatea de a simţi
II Spaţiul
III Lucrul şi lumea naturală
IV Celălalt şi lumea umană
Fiinţa-pentru-sine şi fiinţa-în-lume
I Cogito-ul
II Temporaliatatea
III Libertatea