"Memorialistii apar, de obicei, dupa marile catastrofe ale istoriei. Secolul al XX-lea este, din acest punct de vedere, foarte rodnic: doua razboaie mondiale, doua sisteme totalitare, un lung razboi rece si o serie interminabila de revolutii care, in numele umanitatii, au sacrificat individul. Cand a iesit la lumina si a putut respira liber, acesta din urma si-a pus memoria si fantezia la lucru si a notat ceea ce a vazut si a patit. Au aparut, apoi, cinematograful si televiziunea (culturi ale imaginii) care au schimbat scara de valori si au impus un alt tip de personalitate (vedeta tanara, atragatoare, decomplexata, invingatoare). Ea nu asteapta varsta patriarhilor pentru a-si scrie memoriile. Piata le cere, publicul infometat de senzational le asteapta. Memorialistica post-moderna nu-si propune sa-l faca pe om mai intelept, isi
"Memorialistii apar, de obicei, dupa marile catastrofe ale istoriei. Secolul al XX-lea este, din acest punct de vedere, foarte rodnic: doua razboaie mondiale, doua sisteme totalitare, un lung razboi rece si o serie interminabila de revolutii care, in numele umanitatii, au sacrificat individul. Cand a iesit la lumina si a putut respira liber, acesta din urma si-a pus memoria si fantezia la lucru si a notat ceea ce a vazut si a patit. Au aparut, apoi, cinematograful si televiziunea (culturi ale imaginii) care au schimbat scara de valori si au impus un alt tip de personalitate (vedeta tanara, atragatoare, decomplexata, invingatoare). Ea nu asteapta varsta patriarhilor pentru a-si scrie memoriile. Piata le cere, publicul infometat de senzational le asteapta. Memorialistica post-moderna nu-si propune sa-l faca pe om mai intelept, isi propune doar sa-l seduca. 0 noua pedagogie se profileaza, asadar, in spatiul pe care il studiem aici: pedagogia seductiei si a rentabilitatii." Eugen Simion