Acest mic volum e o sărbătoare în sine. Nu în fiecare zi apare pe standurile noastre un tînăr serios, muncitor, talentat şi entuziast. Iar cînd entuziasmul îmbrăţişează arta românească, avem chiar de-a face
cu o pasăre rară.
« Măiastra » Adriana Şotropa luminează destinul accidentat al sculpturii româneşti, mai precis, momentul naşterii dureroase a modernităţii ei. A-şi părăsi statutul sigur
dar anost de ornament funerar pentru a face saltul în abisul autonom al « artei pentru artă » a fost pentru plastica noastră de la începutul secolului XX o încercare teribilă. Soldată cu ivirea unor personaje de succes, mimînd creator modele germane şi franceze,
a uno
Acest mic volum e o sărbătoare în sine. Nu în fiecare zi apare pe standurile noastre un tînăr serios, muncitor, talentat şi entuziast. Iar cînd entuziasmul îmbrăţişează arta românească, avem chiar de-a face
cu o pasăre rară.
« Măiastra » Adriana Şotropa luminează destinul accidentat al sculpturii româneşti, mai precis, momentul naşterii dureroase a modernităţii ei. A-şi părăsi statutul sigur
dar anost de ornament funerar pentru a face saltul în abisul autonom al « artei pentru artă » a fost pentru plastica noastră de la începutul secolului XX o încercare teribilă. Soldată cu ivirea unor personaje de succes, mimînd creator modele germane şi franceze,
a unor spirite torturate şi încă prea puţin înţelese, ca Paciurea, cu un geniu numit Brâncuşi, dar şi cu o seamă de sculptori
« interesanţi », surprinzători, pierduţi pe nedrept din vedere prin decenii şi depozite de muzeu.
Marele merit al unei asemenea cercetări este acela de a ne arăta - folosindu-se şi de vreo 70 de fotografii - că sîntem mult mai bogaţi decît ştiam. Şi, printr-un noroc, acest text dens şi documentat înscrie obiectele modelate şi cioplite în viaţa fiecărui artist, îmbrăcîndu-se în farmecul literar al unei poveşti.
Toţi curioşii şi studioşii găsesc aici, de asemenea, un solid aparat de note şi o bibliografie substanţială a temei.
Cuprinsul : « Oriunde în afara lumii » • Începuturile sculpturii româneşti - a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX • Afirmarea sculpturii moderne în România • O generaţie simbolistă ? • Auguste Rodin şi sculptorii români • Două experienţe rodiniene : Constantin Brâncuşi
şi Dimitrie Paciurea • Rodin şi tînăra generaţie de sculptori • Spre ideal : sculptura lui Alexandru Severin şi Cenaclul idealist • Ecourile şcolii müncheneze în opera lui Oscar Spaethe şi Frederic Storck • Oscar Spaethe şi spiritul Tinerimii artistice • Frederic Storck sau pe urmele tradiţiei •
Un artist « vizionar » : Dimitrie Paciurea •
O viaţă şi o operă sub semnul misterului • Himera lui Paciurea : surse, reprezentări, interpretări • Intrarea în modernitate • Bibliografie